Головна » Статті » Новини |
Передусім варто пам’ятати: у загальному випадку договір з управителем укладається строком на рік. Водночас якщо за місяць до спливу зазначеного строку жодна зі сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається подовженим на наступний однорічний строк (ч. 6 ст. 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 р. № 417-VIII, далі — Закон № 417). Отож, якщо до спливу чергового року, протягом якого діє договір з управляючою компанією (або ФОП, що надає послуги з управління багатоквартирним будинком), лишилося небагато часу, радимо потурбуватися про завчасне (за місяць до спливу однорічного строку) попередження управителя про припинення договірних відносин, і трохи почекати. На замітку! Однак, як бути, якщо договір щойно укладено або ж співвласники забули про строк для своєчасного попередження управителя про припинення дії укладеної з ним угоди? Аби надати відповідь на це запитання, звернімося до положень цивільного законодавства. У загальному випадку згідно із ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) розірвання договору допускається лише за згодою сторін. Однак покладатися на те, що управитель добровільно погодиться на припинення договірних відносин ми б, з певних причин, не радили. Водночас тією ж ч. 1 ст. 651 ЦКУ встановлено, що альтернативний (інший, аніж за згодою сторін) спосіб розірвати договір може бути передбачений договором або законом. За своєю суттю, послуги з управління багатоквартирним будинком підпадають під визначення житлово-комунальних. На замітку! Житлово-комунальні послуги — результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил (ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 р. № 1875-IV (далі — Закон № 1875)). Та й у п. 4 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 р. № 13, прямо прописано про належність послуг з управління до житлово-комунальних. Отож, на послуги, що надаються управляючою компанією, поширює свою дію Закон № 1875. Згідно ж із ч. 6 ст. 26 Закону № 1875, у разі зникнення потреби в отриманні послуги чи відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, установленому законом. Передусім, здавалося б, з наведеної норми висновується, ніби співвласники, які уклали договір з управителем, мають право ініціювати його розірвання без об’єктивних на те причин (по суті, достатньо формально проголосувати на загальних зборах за рішення про відмову від користування послуг з управління будинком). Однак слід зважати на застереження: «у порядку, установленому законом». Оскільки Закон № 1875 відповіді на запитання — про який саме порядок ідеться? — не містить, повернімося до загальних положень ЦКУ. Угода з управителем є договором про надання послуг, а ч. 1 ст. 907 ЦКУ встановлено, що порядок і наслідки розірвання таких договорів визначаються домовленістю сторін або законом. А так як ми вже з’ясували, що Закон № 1875 спеціальних указівок щодо порядку розірвання договору за ініціативою споживачів житлово-комунальних послуг не має, співвласникам лишається орієнтуватися на положення договору з управителем. Керуючись ч. 3 ст. 11 Закону № 417, умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Нині чинним є Типовий договір про надання послуг з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі — Типовий договір), що викладений у постанові Уряду від 20.05.2009 р. № 484.
Тобто, як бачимо, усе зводиться до того, що співвласники можуть звернутися до управителя з повідомленням про розірвання договору лише в тому разі, якщо послуги, що надаватимуться за відповідним договором, будуть неналежної якості. Водночас завважте: і обстеження технічного стану будинку, і опитування співвласників мають здійснюватися за участю спеціальної комісії, яка складається на одну третину з представників управителя (п. 1 Порядку обстеження технічного стану об’єкта, затвердженого постановою Кабміну від 20.05.2009 р. № 484). Тож не виключено, що, аби довести погану якість послуг з управління будинком, доведеться ще докласти зусиль. Отож, хоча у ч. 6 ст. 26 Закону № 1875 і мовиться про можливість співвласників відмовитися від послуг з управління будинком в односторонньому порядку, однак у разі, якщо договір з управителем беззастережно відповідає Типовому договору, з реалізацією цього права на практиці можуть виникнути труднощі. Відтак, радимо ще на етапі укладення угоди з управителем розширювати прописаний Типовим договором перелік підстав для припинення договірних відносин, передбачаючи можливість співвласників відмовитися від послуг управителя в односторонньому порядку, без об’єктивних на те передумов (певна річ, із завчасним попередженням управителя). Однак перед цим варто заручитися доказами того, що управитель виконує обумовлені обов’язки неналежним чином, а також забезпечити документальне підтвердження відмови управителя від розірвання договірних відносин у добровільному порядку. Вікторія Туманова, | |
Переглядів: 332 | Рейтинг: 0.0/0 |